Jako, że jeden z oferentów zadał następujące pytania Zamawiający odpowiada jak następuje ::
Pytanie 59 W dokumentach będących częścią materiałów przetargowych znajduje się wymieniony, niekiedy bardzo dokładnie, sprzęt będący przywołaniem konkretnych typów, konkretnego producenta. Przykładowo konkretne typy opraw oświetleniowy, konkretne typy zasilaczy stałoprądowych czy nazwy własne transformatorów, złącz, systemu sterowania oświetleniem itp. itd. Rozumiemy, że nazwy te zostały przywołane przykładowo i oferent może zastosować inny sprzęt pod warunkiem zapewnienia przez ten sprzęt tej samej funkcjonalności co wymieniony w dokumentach. Prosimy o potwierdzenie.
Odpowiedź 59 Należy wykonać zgodnie z SIWP i dokumentacją projektową.
Pytanie 60 W dokumentacji znajduje się zapis „W pomieszczeniu kontroli lotów projektuje się zastosowanie systemu „AMS PICO …. (który) umożliwia proste i przejrzyste sterowanie za pomocą obrotowych przełączników i sygnalizuje stan pracy barwnymi diodami ”. Prosimy o zgodę na zastosowanie nowoczesnych dotykowych paneli sterowniczych z wizualizacją, która pozwala kontrolerowi na natychmiastowe zorientowanie się w zakresie świecenia lub nie poszczególnych segmentów oświetlenia lotniskowego.
Odpowiedź 60 Należy wykonać zgodni z SIWP i dokumentacją projektową. Należy zastosować system oparty na panelu sterowania i regulatorach stałoprądowych dostarczanych przez specjalistycznego producenta systemów oświetlenia nawigacyjnego, funkcjonujący na co najmniej jednym lotnisku użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji lub użytku publicznego. Panel sterowania bazujący na komunikacji szeregowej, wyposażony w modem dla zdalnej kontroli stanu pracy i stanów alarmowych przez producenta. W przypadku zamiany panelu mechanicznego na panel dotykowy nie mniejszy niż 15″, ze względu na niższą żywotność, Zamawiający wymaga wymianę panelu na nowy przed upływem terminu gwarancji.
Pytanie 61 W dokumentacji znajduje się zapis „Planuje się zastosowanie regulatorów stałoprądowych oraz systemu sterowania ze sterownikiem radiowym pochodzących od jednego producenta, zapewniających wysoką niezawodność oraz wysoką wydajność zastosowanych rozwiązań” jest zapisem jedynie marketingowym. Za zainstalowany sprzęt i jego prawidłowe działanie bierze odpowiedzialność wykonawca i on powinien dobrać sprzęt tak wszystkie jego elementy współdziałały ze sobą. Producenci wysokiej klasy sterowników radiowych nie produkują regulatorów stałoprądowych i systemów sterowania natomiast specjalizują się w sterownikach radiowych. Przytoczony zapis skazywałby Inwestora na sprzęt nie najwyższej jakości, który wbrew intencjom mógłby być zawodny. Prosimy o dopuszczenie sprzętu różnych producentów albo wręcz wykreślenie cytowanego zdania.
Odpowiedź 61 Zamawiający zaprzecza twierdzeniu oferenta i podtrzymuje zapis. Wymaga się zastosowania sterownika radiowego wyposażonego fabrycznie w komunikację szeregową kompatybilną z systemem układu sterowania i regulatorów stałoprądowych oraz dodatkowa komunikację po stykach. Nie dopuszcza się zastosowania sterownika radiowego bez możliwości zmiany częstotliwości pracy w zakresie 118-136MHz na miejscu instalacji przez użytkownika bez przyjazdu specjalistycznego serwisu czy też konieczności odsyłania sterownika do przestrojenia.
Pytanie 62 Zaproponowano zastosowanie jednokierunkowych opraw progu co wskazuje oznaczenie -GM – w kodzie oprawy a następnie (w punkcie 8.4) zastosowanie, również jednokierunkowych: kod -RM-, opraw końca drogi startowej. Tymczasem nowoczesnym rozwiązaniem, i ekonomicznie uzasadnionym, jest stosowanie opraw dwukierunkowych zielono/czerwonych, które stanowią idealne rozwiązanie dla progu/końca. Rozumiemy, że takie oprawy można zaoferować. Prosimy o potwierdzenie.
Odpowiedź 62 Należy zastosować światła zagłębione progu/końca z dwoma wtyczkami dla autonomicznego załączania kierunku progu lub kierunku końca DS.
Pytanie 63 Prosimy o określenie ilości opraw barwy biało/białej i biało/żółtej na drodze startowej
Odpowiedź 63 Oferent powinien być specjalistycznym podmiotem i być w stanie określić ilość opraw danej barwy zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ilość opraw barwy biało/białej i biało/żółtej zostanie zatwierdzona przez Zamawiającego po wybraniu Wykonawcy.
Pytanie 64 Prosimy o dookreślenie wykonania „płytkiej puszki” – czy otwory do wprowadzenia kabli strony pierwotnej z boku (i ile tych otworów) czy z dołu i jakiej średnicy.
Odpowiedź 64 Puszki należy dobrać zgodnie z wymaganiami producenta świateł nawigacyjnych.
Pytanie 65 Jak rozumiemy, obwody zasilania krawędzi DS będą także zasilały oprawy końców DS. Prosimy o potwierdzenie.
Odpowiedź 65 Światła końca DS należy zasilić wspólnie z krawędzią DS, z dwóch przeplatających się obwodów.
Pytanie 66 Studzienki transformatorowe – proponowane studzienki 500mm mogą być w wielu przypadkach zastąpione studzienkami 350mm, mieszczącymi swobodnie jeden transformator. Prosimy o potwierdzenie, że mogą być stosowane.
Odpowiedź 66 Należy wykonać zgodnie z SIWP i dokumentacją projektową. Należy zastosować studzienki o głębokości nie mniejszej niż 500mm. Do ich posadowienia należy zastosować min. 10cm warstwy betonu podkładowego B10 oraz opaskę o grubości nie mniejszej niż 10cm o klasie betonu min. B25.
Pytanie 67 Regulatory stałoprądowe – prosimy o zgodę na dobór wielkości regulatorów oferentowi, który najlepiej potrafi określić wielkość tego regulatora w zależności od zaoferowanych opraw, transformatorów, kabla.
Odpowiedź 67 Należy wykonać zgodni z SIWP i dokumentacją projektową. Nie dopuszcza się zastosowania regulatorów o słabszej mocy niż wskazana w dokumentacji. Regulatory mają mieć możliwość zoptymalizowania do rzeczywistej mocy na obwodzie poprzez odczepy i gwarantować zapas mocy w przypadku rozbudowy/zmian w systemie świetlnym.
Pytanie 68 Długość kabla – prosimy o sprawdzenie i podanie długości kabli strony pierwotnej w poszczególnych obwodach gdyż jest to potrzebne do oszacowania strat w kablu i pozwoli zaoferować odpowiednią ilość kabla. Tabela w punkcie 15.1 wskazuje, że długości kabli to albo 1,4km albo 3 km w co trudno uwierzyć.
Odpowiedź 68 Wykonawca powinien zweryfikować ilość kabla pierwotnego i przyjąć ilość konieczną do realizacji zadania zgodnie z dokumentacją projektową i zapisami SIWP. Przedmiar jest załączony pomocniczo.
Pytanie 69 Kabel strony pierwotnej – oznaczenie kabla jako 1*6mm2 5kV może sugerować, że jest to kabel bez oplotu 2,5mm2. Prosimy o potwierdzenie, że jest to standardowy kabel 1*6mm2+2,5mm2 Cu.
Odpowiedź 69 Należy zastosować kabel strony pierwotny 1x6mm2 5kV z ekranem z taśmy miedzianej, funkcjonujący na co najmniej jednym lotnisku użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji lub użytku publicznego
Pytanie 70 Przesunięty próg – z rysunków E-01 oraz E-04 wynika, że na kierunku 26 będzie przesunięty próg. Prosimy o potwierdzenie. Jeżeli nasza obserwacja jest właściwa to prosimy o podanie właściwej długości drogi startowej lub skorygowanie odległości pomiędzy oprawami na krawędzi DS. Innymi słowy czy długość 800m jest pomiędzy progami a oprawy po prawej stronie od progu na rysunku E-04 są poza drogą startową (dlaczego wówczas mają być czerwono/czerwone?) czy też 800m jest liczona z grubsza pomiędzy oprawami 3-33 a 3-1?
Odpowiedź 70 Potwierdzamy, na kierunku 26 mamy do czynienia z progiem trwale przesuniętym. Długość drogi startowej mierzona pomiędzy progiem 08 (jej lewą krawędzią) a progiem 26 (białą linią po prawej stronie prostopadłą do osi) wynosi 800 metrów.
Oświetlenie krawędziowe (nie mylić z oświetleniem progowym) po prawej stronie progu 26 jest czerwono/czerwone, gdyż ten odcinek utwardzonej nawierzchni nie może być wykorzystywany do operacji startów (rozbiegu) na kierunku 08 i lądowań (przyziemiania) na kierunku 26. Może on być wykorzystywany do kołowania do płyty postojowej przez DK1 oraz do wydłużenia rozbiegu przy starcie na kierunku 26 i dokończenia dobiegu przy lądowaniu na kierunku 08.
W lotnictwie definiujemy 4 długości drogi startowej dla każdego kierunku. Tylko w szczególnym przypadku są one sobie równe i takie same na obydwu kierunkach.
W przypadku lotniska w Gliwicach, deklarowane długości drogi startowej dla poszczególnych kierunków to:
KIERUNEK 26:
TORA – 900m (Take-off run available – rozporządzalna długość rozbiegu) to długość drogi startowej deklarowana jako odpowiednia do rozbiegu startującego samolotu.
TODA – 900m (Take-off distance available – rozporządzalna długość startu) to długość deklarowana jako odpowiednia do rozbiegu startującego samolotu, powiększona o ewentualne zabezpieczenie wydłużonego startu.
ASDA – 900m (Accelerate-stop distance available) – rozporządzalna długość startu powiększona o ewentualne zabezpieczenie przerwanego startu.
LDA – 800m (Landing distance available – rozporządzalna długość lądowania) – długość drogi startowej deklarowana jako odpowiednia do lądowania.
KIERUNEK 08:
TORA – 800m (Take-off run available – rozporządzalna długość rozbiegu) to długość drogi startowej deklarowana jako odpowiednia do rozbiegu startującego samolotu.
TODA – 800m (Take-off distance available – rozporządzalna długość startu) to długość deklarowana jako odpowiednia do rozbiegu startującego samolotu, powiększona o ewentualne zabezpieczenie wydłużonego startu.
ASDA – 900m (Accelerate-stop distance available) – rozporządzalna długość startu powiększona o ewentualne zabezpieczenie przerwanego startu.
LDA – 900m (Landing distance available – rozporządzalna długość lądowania) – długość drogi startowej deklarowana jako odpowiednia do lądowania.
Pytanie 71 Poziom ochrony IP – Zamawiający słusznie wymaga dla opraw zagłębionych IP 67, wymaganie jednak tego samego poziomu ochrony dla opraw naziemnych nie jest niczym uzasadnione. Standardowe wymaganie IP 55 jest w zupełności wystarczające . Prosimy zmianę klasy IP z 67 na 55 dla opraw naziemnych np. opraw krawędzi drogi kołowania czy też krawędzi drogi startowej.
Odpowiedź 71 Wykonać zgodnie z SIWP i dokumentacją projektową. Wskazane parametry opraw mają zagwarantować wysoką jakość produktów i ich pracy. Nie dopuszcza się stosowania opraw o gorszym parametrze IP od wskazanego w dokumentacji.
Pytanie 72 Znaki – w dokumentacji znajdują się jedynie 4 znaki. Tworzenie osobnego obwodu dla tych znaków – szczególnie zastosowanie CCR 4kVA dla mocy 650W wydaje się całkowicie zbędne. Czy Zamawiający zgodzi się na włączenie zasilania znaków do obwodu dróg kołowania i zastosowanie wspólnego regulatora stałoprądowego?
Odpowiedź 72 Wykonać zgodnie z SIWP i dokumentacją projektową. Regulatory mają mieć możliwość zoptymalizowania do rzeczywistej mocy na obwodzie poprzez odczepy i gwarantować zapas mocy w przypadku rozbudowy/zmian w systemie świetlnym.
Pytanie 73 Znaki – prosimy o wskazanie, które znaki maja być wykonane w technologii dwustronnej. Rozumiemy, że można wykonać te znaki dwustronne jako niezależne, prosimy o potwierdzenie.
Odpowiedź 73 Znaki tożsamości drogi startowej wraz ze znakiem opuszczenia drogi startowej należy wykonać w technologii dwustronnej. Zamawiający dopuszcza zastosowanie dwóch znaków pojedynczych w miejsce dwustronnego.
Pytanie 74 Złącza strony wtórnej – Zamawiający rozgranicza odległością 15m od stosowanie przewodów 2*2,5mm2 oraz 2*4mm2. Jednakże wszędzie wskazuje na złącza np. KD501.1 i KD502.1, które są przystosowane jedynie dl przekroju 4-6mm2. Rozumiemy, że złącza należy dostosować do wybranego przez wykonawcę przekroju przewodu. Prosimy o potwierdzenie.
Odpowiedź 74 Typ złącz wtórnych dobrać do zastosowanego kabla.
Pytanie 75 Wskaźniki kierunku wiatru – prosimy o określenie czy wskaźniki kierunku wiatru mają być z rękawem podświetlanym czy z oświetlonym z góry oraz o określenie wysokości masztu wskaźnika i długości rękawa.
Odpowiedź 75 Należy zastosować wskaźniki kierunku wiatru o konstrukcji rozpryskowej z przenośnym mechanizmem ułatwiającym opuszczanie i podnoszenie masztu. Należy zastosować oświetlenie rękawa oraz oświetlenie przeszkodowe niezależnie zasilane. Wysokość masztu.
Pytanie 76 W nawiązaniu do ogłoszonego przetargu zwracam się z prośba o odnośnie pracy pomp. Ponieważ w dokumentacji raz jest napisane PRACA POMP RÓWNOLEGŁA a dalej w tekście PRACA POMP 1+1. Która jest prawidłowa. Informacja ta jest istotna do dobrania pomp
Odpowiedź 76 Praca pomp równoległa.
Pytanie 77 W nawiązaniu do ogłoszonego przetargu dot. Modernizacji lotniska w Gliwicach zwracam się z prośbą o wskazanie wymiarów bramy rozwieranej, albowiem w udostępnionej dokumentacji brak jest wymiarów bramy 2 skrzydłowej
Odpowiedź 77 Szerokości w świetle bram rozwieranych podano na rys. AR_SCH_18. Odpowiednio brama nr 3 i 4 – szer. 4m oraz brama nr 5 – szer. 5m.
Pytanie 78 W nawiązaniu do ogłoszonego przetargu dot. Modernizacji lotniska w Gliwicach zwracam się z prośbą o udostępnienie dokumentacji wykonawczej dla zbiornika retencyjnego – brak w udostępnionej dokumentacji
Odpowiedź 78 Zbiornik retencyjny – opisany w PW, wykonany jest jako prefabrykowany i jako taki nie wymaga projektu wykonawczego. W razie konieczności Wykonawca wykona projekt warsztatowy zbiornika lub w przypadku kiedy rysunki warsztatowe będą wykonywane przez producenta – Wykonawca ma obowiązek brać udział w ich koordynowaniu.