logo unii

pl / en

BIP

Kluczowe kwestie dotyczące walidacji nabycia kompetencji w ramach Podmiotowych Systemów Finansowania

pobierz pdf

Zapraszamy do zapoznania się ze stanowiskiem Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczące procesu walidacji nabycia kompetencji w ramach Podmiotowych Systemów Finansowania:

  1. Karta Usługi: Dostawcy Usług określają w niej efekty uczenia się, kryteria ich weryfikacji oraz metody walidacji. Czas walidacji oraz jej cena są integralną częścią usługi, zatem ten koszt powinien być uwzględniony w koszcie całej usługi. Podstawowe zasady procesu walidacji, określono w Załączniku nr 2 do „Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027”.
  2. Kompetencje i Kwalifikacje: Nieuzyskanie przez uczestnika usługi kwalifikacji lub kompetencji nie może wpływać na ocenę kwalifikowalności wydatków związanych z jego udziałem w usłudze – o ile usługa została zrealizowana w sposób opisany w Karcie Usługi. Natomiast zdobycie przez uczestnika usługi efektów uczenia się określonych w Karcie Usługi, potwierdzonych w wyniku przeprowadzonej walidacji, jest warunkiem koniecznym do zaliczenia go do wskaźnika EECR03 (liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu). Minimalne wymagania pozwalające stwierdzić, że dana osoba nabyła efekt lub efekty uczenia się, określa Dostawca Usług.
  3. Ocena Operatora dotycząca prawidłowości planowanej walidacji dokonywana jest wyłącznie na podstawie Karty Usługi, z uwzględnieniem metody, czasu i osoby odpowiedzialnej za jej przeprowadzenie.
  4. Termin walidacji powinien być dostosowany do przewidzianych metod oceny efektów uczenia się. Walidacja co do zasady, może odbywać się po zakończeniu części edukacyjnej. Niemniej jednak, jeżeli metoda walidacji wymaga kompletowania dokumentacji służącej weryfikacji (np. przygotowane prace graficzne, efekty wykonanych ćwiczeń praktycznych) może to następować także w trakcie komponentu edukacyjnego. W przypadku usług długoterminowych i podzielonych na etapy, weryfikacja efektów uczenia się może być przeprowadzona na koniec każdego z etapów. Należy jednak pamiętać, że musi to jasno wynikać z Karty Usługi. A ponieważ walidacja jest integralną częścią usługi rozwojowej, dopiero po jej przeprowadzeniu można uznać usługę za zakończoną.
  5. Dokumentem potwierdzającym uzyskanie kompetencji jest zaświadczenie wydawane zgodnie z § 14 rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 lipca 2023 r. w sprawie rejestru podmiotów świadczących usługi rozwojowe oraz Karta Usługi, której to zaświadczenie dotyczy. Zaświadczenie zawiera wykaz zadeklarowanych w Karcie Usługi efektów uczenia się, których osiągnięcie zostało zweryfikowane i potwierdzone przez Dostawcę Usług. A Karta Usługi: zawiera opis wszystkich efektów uczenia się, przedstawia przebieg procesu walidacji w zakresie zidentyfikowanych efektów uczenia się i kryteriów ich weryfikacji oraz potwierdza zastosowanie rozwiązań zapewniających rozdzielenie procesów kształcenia i szkolenia od walidacji.
  6. Rozdzielność funkcji oznacza co najmniej rozdzielność osobową, tzn. osoby prowadzące szkolenie, nie mogą dokonywać weryfikacji efektów uczenia się uczestników usługi.

    Trenerzy 
    mogą zająć się przygotowaniem walidacji: od zaprojektowania efektów uczenia się, kryteriów weryfikacji przez określenie metod ich oceny po przygotowanie konkretnych narzędzi, np. zestawu pytań testowych. Mogą oni rozdać testy uczestnikom lub włączyć je, jeśli są one dostępne w formie elektronicznej. Mogą też zebrać przygotowane przez uczestników prace. Nie mogą natomiast ingerować w jakiejkolwiek formie w ocenę wyników testu ani w proces jego wypełniania.

    Z kolei osoba walidująca może być włączona w przygotowanie procesu walidacji, ale może też zostać zaangażowana dopiero na etapie oceny i weryfikacji efektów uczenia się uczestników. Nie musi bezpośrednio prowadzić działań związanych z tworzeniem i kompletowaniem dokumentacji walidacyjnej.

    Uwaga: W przypadku, gdy ocena efektów uczenia się prowadzona jest za pośrednictwem testu dostępnego online, a wynik jest generowany automatycznie, bez udziału człowieka (odnosi się to także do usług rozwojowych realizowanych w formie zdalnej), warunek rozdzielności procesów szkolenia i walidacji można uznać za zachowany.

  7. Kompetencje osoby walidującej muszą spełniać wymagania w zakresie potencjału kadrowego, określonego w § 6 rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 lipca 2023 r., tj. Dostawca Usług zapewnia realizację usług rozwojowych przez osoby, które posiadają odpowiednie co do rodzaju i zakresu świadczonych usług: doświadczenie zawodowe zdobyte nie wcześniej niż 5 lat lub kwalifikacje nabyte nie wcześniej niż 5 lat – przed datą wprowadzenia przez podmiot świadczący usługi rozwojowe szczegółowych danych dotyczących oferowanej usługi do systemu teleinformatycznego.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej przygotowała materiał edukacyjny, składający się z 5 pigułek wiedzy. Ich celem jest wsparcie Dostawców usług w lepszym zrozumieniu ww. zagadnień. Zapraszamy do obejrzenia.

ŹRÓDŁO