logo unii

pl / en

BIP

Komunikat nr 10 z dnia 28 sierpnia 2018r. Komisji Przetargowej w przetargu na wybór wykonawcy zamierzenia budowlanego pn: „Modernizacja lotniska użytku wyłącznego w Gliwicach dla dostosowania do wymogów kodu referencyjnego 1B” z dnia 2 sierpnia 2018 r.

Komunikat nr 9 z dnia 27 sierpnia 2018r. Komisji Przetargowej w przetargu na wybór wykonawcy zamierzenia budowlanego pn: „Modernizacja lotniska użytku wyłącznego w Gliwicach dla dostosowania do wymogów kodu referencyjnego 1B” z dnia 2 sierpnia 2018r.

Komunikat nr 8 z dnia 27 sierpnia 2018r. Komisji Przetargowej w przetargu na wybór wykonawcy zamierzenia budowlanego pn: „Modernizacja lotniska użytku wyłącznego w Gliwicach dla dostosowania do wymogów kodu referencyjnego 1B” z dnia 2 sierpnia 2018r.

Komunikat nr 7 z dnia 24 sierpnia 2018r. Komisji Przetargowej w przetargu na wybór wykonawcy zamierzenia budowlanego pn: „Modernizacja lotniska użytku wyłącznego w Gliwicach dla dostosowania do wymogów kodu referencyjnego 1B” z dnia 2 sierpnia 2018r.

Komunikat nr 6 z dnia 24 sierpnia 2018r. Komisji Przetargowej w przetargu na wybór wykonawcy zamierzenia budowlanego pn: „Modernizacja lotniska użytku wyłącznego w Gliwicach dla dostosowania do wymogów kodu referencyjnego 1B” z dnia 2 sierpnia 2018r.

Komunikat nr 5 z dnia 24 sierpnia 2018r. Komisji Przetargowej w przetargu na wybór wykonawcy zamierzenia budowlanego pn: „Modernizacja lotniska użytku wyłącznego w Gliwicach dla dostosowania do wymogów kodu referencyjnego 1B” z dnia 2 sierpnia 2018r.

Jako, że jeden z oferentów zadał następujące pytania Zamawiający odpowiada jak następuje ::

Pytanie 59           W dokumentach będących częścią materiałów przetargowych znajduje się wymieniony, niekiedy bardzo dokładnie, sprzęt będący przywołaniem konkretnych typów, konkretnego producenta. Przykładowo konkretne typy opraw oświetleniowy, konkretne typy zasilaczy stałoprądowych czy nazwy własne transformatorów, złącz, systemu sterowania oświetleniem itp. itd. Rozumiemy, że nazwy te zostały przywołane przykładowo i oferent  może zastosować inny sprzęt pod warunkiem zapewnienia przez ten sprzęt tej samej funkcjonalności co wymieniony w dokumentach. Prosimy o potwierdzenie.

Odpowiedź 59     Należy wykonać zgodnie z SIWP i dokumentacją projektową.

 

Pytanie 60           W dokumentacji znajduje się zapis „W pomieszczeniu kontroli lotów projektuje się zastosowanie systemu „AMS PICO …. (który) umożliwia proste i przejrzyste sterowanie za pomocą obrotowych przełączników i sygnalizuje stan pracy barwnymi diodami ”. Prosimy o zgodę na zastosowanie nowoczesnych dotykowych paneli sterowniczych z wizualizacją, która pozwala kontrolerowi na natychmiastowe zorientowanie się w zakresie świecenia lub nie poszczególnych segmentów oświetlenia lotniskowego.

Odpowiedź 60     Należy wykonać zgodni z SIWP i dokumentacją projektową. Należy zastosować system oparty na panelu sterowania i regulatorach stałoprądowych dostarczanych przez specjalistycznego producenta systemów oświetlenia nawigacyjnego, funkcjonujący na co najmniej jednym lotnisku użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji lub użytku publicznego. Panel sterowania bazujący na komunikacji szeregowej, wyposażony w modem dla zdalnej kontroli stanu pracy i stanów alarmowych przez producenta. W przypadku zamiany panelu mechanicznego na panel dotykowy nie mniejszy niż 15″, ze względu na niższą żywotność, Zamawiający wymaga wymianę panelu na nowy przed upływem terminu gwarancji.

 

Pytanie 61           W dokumentacji znajduje się zapis „Planuje się zastosowanie regulatorów stałoprądowych oraz systemu sterowania ze sterownikiem radiowym pochodzących od jednego producenta, zapewniających wysoką niezawodność oraz wysoką wydajność zastosowanych rozwiązań” jest zapisem jedynie marketingowym. Za zainstalowany sprzęt i jego prawidłowe działanie bierze odpowiedzialność wykonawca i on powinien dobrać sprzęt tak wszystkie jego elementy współdziałały ze sobą. Producenci wysokiej klasy sterowników radiowych nie produkują regulatorów stałoprądowych i systemów sterowania natomiast specjalizują się w sterownikach radiowych. Przytoczony zapis skazywałby Inwestora na sprzęt nie najwyższej jakości, który wbrew intencjom mógłby być zawodny. Prosimy o dopuszczenie sprzętu różnych producentów albo wręcz wykreślenie cytowanego zdania.

Odpowiedź 61     Zamawiający zaprzecza twierdzeniu oferenta i podtrzymuje zapis. Wymaga się zastosowania sterownika radiowego wyposażonego fabrycznie w komunikację szeregową kompatybilną z systemem układu sterowania i regulatorów stałoprądowych oraz dodatkowa komunikację po stykach. Nie dopuszcza się zastosowania sterownika radiowego bez możliwości zmiany częstotliwości pracy w zakresie 118-136MHz na miejscu instalacji przez użytkownika bez przyjazdu specjalistycznego serwisu czy też konieczności odsyłania sterownika do przestrojenia. 

 

Pytanie 62           Zaproponowano zastosowanie jednokierunkowych opraw progu co wskazuje oznaczenie -GM – w kodzie oprawy a następnie (w punkcie 8.4) zastosowanie, również jednokierunkowych: kod -RM-, opraw końca drogi startowej. Tymczasem nowoczesnym rozwiązaniem, i ekonomicznie uzasadnionym, jest stosowanie opraw dwukierunkowych zielono/czerwonych, które stanowią idealne rozwiązanie dla progu/końca. Rozumiemy, że takie oprawy można zaoferować. Prosimy o potwierdzenie.

Odpowiedź 62     Należy zastosować światła zagłębione progu/końca z dwoma wtyczkami dla autonomicznego załączania kierunku progu lub kierunku końca DS.

 

Pytanie 63           Prosimy o określenie ilości opraw barwy biało/białej i biało/żółtej na drodze startowej

Odpowiedź 63     Oferent powinien być specjalistycznym podmiotem i być w stanie określić ilość opraw danej barwy zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ilość opraw barwy biało/białej i biało/żółtej zostanie zatwierdzona przez Zamawiającego po wybraniu Wykonawcy.

 

Pytanie 64           Prosimy o dookreślenie wykonania „płytkiej puszki” – czy otwory do wprowadzenia kabli strony pierwotnej z boku (i ile tych otworów) czy z dołu i jakiej średnicy.

Odpowiedź 64     Puszki należy dobrać zgodnie z wymaganiami producenta świateł nawigacyjnych.

 

Pytanie 65           Jak rozumiemy, obwody zasilania krawędzi DS będą także zasilały oprawy końców DS. Prosimy o potwierdzenie.

Odpowiedź 65     Światła końca DS należy zasilić wspólnie z krawędzią DS, z dwóch przeplatających się obwodów.

 

Pytanie 66           Studzienki transformatorowe – proponowane studzienki 500mm mogą być w wielu przypadkach zastąpione studzienkami 350mm, mieszczącymi swobodnie jeden transformator. Prosimy o potwierdzenie, że mogą być stosowane.

Odpowiedź 66     Należy wykonać zgodnie z SIWP i dokumentacją projektową. Należy zastosować studzienki o głębokości nie mniejszej niż 500mm. Do ich posadowienia należy zastosować min. 10cm warstwy betonu podkładowego B10 oraz opaskę o grubości nie mniejszej niż 10cm o klasie betonu min. B25.

 

Pytanie 67           Regulatory stałoprądowe – prosimy o zgodę na dobór wielkości regulatorów oferentowi, który najlepiej potrafi określić wielkość tego regulatora w zależności od zaoferowanych opraw, transformatorów, kabla.

Odpowiedź 67     Należy wykonać zgodni z SIWP i dokumentacją projektową. Nie dopuszcza się zastosowania regulatorów o słabszej mocy niż wskazana w dokumentacji. Regulatory mają mieć możliwość zoptymalizowania do rzeczywistej mocy na obwodzie poprzez odczepy i gwarantować zapas mocy w przypadku rozbudowy/zmian w systemie świetlnym.

 

Pytanie 68           Długość kabla – prosimy o sprawdzenie i podanie długości kabli strony pierwotnej w poszczególnych obwodach gdyż jest to potrzebne do oszacowania strat w kablu i pozwoli zaoferować odpowiednią ilość kabla. Tabela w punkcie 15.1 wskazuje, że długości kabli to albo 1,4km albo 3 km w co trudno uwierzyć.

Odpowiedź 68     Wykonawca powinien zweryfikować ilość kabla pierwotnego i przyjąć ilość konieczną do realizacji zadania zgodnie z dokumentacją projektową i zapisami SIWP. Przedmiar jest załączony pomocniczo.

 

Pytanie 69           Kabel strony pierwotnej – oznaczenie kabla jako 1*6mm2 5kV może sugerować, że jest to kabel bez oplotu 2,5mm2. Prosimy o potwierdzenie, że jest to standardowy kabel 1*6mm2+2,5mm2 Cu.

Odpowiedź 69     Należy zastosować kabel strony pierwotny 1x6mm2 5kV z ekranem z taśmy miedzianej, funkcjonujący na co najmniej jednym lotnisku użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji lub użytku publicznego

 

Pytanie 70           Przesunięty próg – z rysunków E-01 oraz E-04 wynika, że na kierunku 26 będzie przesunięty próg. Prosimy o potwierdzenie. Jeżeli nasza obserwacja jest właściwa to prosimy o podanie właściwej długości drogi startowej lub skorygowanie odległości pomiędzy oprawami na krawędzi DS. Innymi słowy czy długość 800m jest pomiędzy progami a oprawy po prawej stronie od progu na rysunku E-04 są poza drogą startową (dlaczego wówczas mają być czerwono/czerwone?) czy też 800m jest liczona z grubsza pomiędzy oprawami 3-33 a 3-1?

Odpowiedź 70     Potwierdzamy, na kierunku 26 mamy do czynienia z progiem trwale przesuniętym. Długość drogi startowej mierzona pomiędzy progiem 08 (jej lewą krawędzią) a progiem 26 (białą linią po prawej stronie prostopadłą do osi) wynosi 800 metrów.

Oświetlenie krawędziowe (nie mylić z oświetleniem progowym) po prawej stronie progu 26 jest czerwono/czerwone, gdyż ten odcinek utwardzonej nawierzchni nie może być wykorzystywany do operacji startów (rozbiegu) na kierunku 08 i lądowań (przyziemiania) na kierunku 26. Może on być wykorzystywany do kołowania do płyty postojowej przez DK1 oraz do wydłużenia rozbiegu przy starcie na kierunku 26 i dokończenia dobiegu przy lądowaniu na kierunku 08.

W lotnictwie definiujemy 4 długości drogi startowej dla każdego kierunku. Tylko w szczególnym przypadku są one sobie równe i takie same na obydwu kierunkach.

W przypadku lotniska w Gliwicach, deklarowane długości drogi startowej dla poszczególnych kierunków to:

KIERUNEK 26:

TORA – 900m (Take-off run available – rozporządzalna długość rozbiegu) to długość drogi startowej deklarowana jako odpowiednia do rozbiegu startującego samolotu.

TODA – 900m (Take-off distance available – rozporządzalna długość startu) to długość deklarowana jako odpowiednia do rozbiegu startującego samolotu, powiększona o ewentualne zabezpieczenie wydłużonego startu.

ASDA – 900m (Accelerate-stop distance available) – rozporządzalna długość startu powiększona o ewentualne zabezpieczenie przerwanego startu.

LDA – 800m (Landing distance available – rozporządzalna długość lądowania) – długość drogi startowej deklarowana jako odpowiednia do lądowania.

KIERUNEK 08: 

TORA – 800m (Take-off run available – rozporządzalna długość rozbiegu) to długość drogi startowej deklarowana jako odpowiednia do rozbiegu startującego samolotu.

TODA – 800m (Take-off distance available – rozporządzalna długość startu) to długość deklarowana jako odpowiednia do rozbiegu startującego samolotu, powiększona o ewentualne zabezpieczenie wydłużonego startu.

ASDA – 900m (Accelerate-stop distance available) – rozporządzalna długość startu powiększona o ewentualne zabezpieczenie przerwanego startu.

LDA – 900m (Landing distance available – rozporządzalna długość lądowania) – długość drogi startowej deklarowana jako odpowiednia do lądowania.

 

Pytanie 71           Poziom ochrony IP – Zamawiający słusznie wymaga dla opraw zagłębionych IP 67, wymaganie jednak tego samego poziomu ochrony dla opraw naziemnych nie jest niczym uzasadnione. Standardowe wymaganie IP 55 jest w zupełności wystarczające . Prosimy zmianę klasy IP z 67 na 55 dla opraw naziemnych np. opraw krawędzi drogi kołowania czy też krawędzi drogi startowej.

Odpowiedź 71     Wykonać zgodnie z SIWP i dokumentacją projektową. Wskazane parametry opraw mają zagwarantować wysoką jakość produktów i ich pracy. Nie dopuszcza się stosowania opraw o gorszym parametrze IP od wskazanego w dokumentacji.

 

Pytanie 72           Znaki – w dokumentacji znajdują się jedynie 4 znaki. Tworzenie osobnego obwodu dla tych znaków – szczególnie zastosowanie CCR 4kVA dla mocy 650W wydaje się całkowicie zbędne. Czy Zamawiający zgodzi się na włączenie zasilania znaków do obwodu dróg kołowania i zastosowanie wspólnego regulatora stałoprądowego?

Odpowiedź 72     Wykonać zgodnie z SIWP i dokumentacją projektową. Regulatory mają mieć możliwość zoptymalizowania do rzeczywistej mocy na obwodzie poprzez odczepy i gwarantować zapas mocy w przypadku rozbudowy/zmian w systemie świetlnym.

 

Pytanie 73           Znaki – prosimy o wskazanie, które znaki maja być wykonane w technologii dwustronnej. Rozumiemy, że można wykonać te znaki dwustronne jako niezależne, prosimy o potwierdzenie.

Odpowiedź 73     Znaki tożsamości drogi startowej wraz ze znakiem opuszczenia drogi startowej należy wykonać w technologii dwustronnej. Zamawiający dopuszcza zastosowanie dwóch znaków pojedynczych w miejsce dwustronnego.

 

Pytanie 74           Złącza strony wtórnej – Zamawiający rozgranicza odległością 15m od stosowanie przewodów 2*2,5mm2 oraz 2*4mm2. Jednakże wszędzie wskazuje na złącza np. KD501.1 i KD502.1, które są przystosowane jedynie dl przekroju 4-6mm2. Rozumiemy, że złącza należy dostosować do wybranego przez wykonawcę przekroju przewodu. Prosimy o potwierdzenie.

Odpowiedź 74     Typ złącz wtórnych dobrać do zastosowanego kabla.

 

Pytanie 75           Wskaźniki kierunku wiatru – prosimy o określenie czy wskaźniki kierunku wiatru mają być  z rękawem podświetlanym czy z oświetlonym z góry oraz o określenie wysokości masztu wskaźnika i długości rękawa.

Odpowiedź 75     Należy zastosować wskaźniki kierunku wiatru o konstrukcji rozpryskowej z przenośnym mechanizmem ułatwiającym opuszczanie i podnoszenie masztu. Należy zastosować oświetlenie rękawa oraz oświetlenie przeszkodowe niezależnie zasilane. Wysokość masztu.

 

Pytanie 76           W nawiązaniu do ogłoszonego przetargu zwracam się z prośba o odnośnie pracy pomp. Ponieważ w dokumentacji raz jest napisane PRACA POMP RÓWNOLEGŁA a dalej w tekście PRACA POMP 1+1. Która jest prawidłowa. Informacja ta jest istotna do dobrania pomp

Odpowiedź 76     Praca pomp równoległa.

Pytanie 77           W nawiązaniu do ogłoszonego przetargu dot. Modernizacji lotniska w Gliwicach zwracam się z prośbą o  wskazanie wymiarów bramy rozwieranej, albowiem w udostępnionej dokumentacji brak jest wymiarów bramy 2 skrzydłowej

Odpowiedź 77     Szerokości w świetle bram rozwieranych podano na rys. AR_SCH_18. Odpowiednio brama nr 3 i 4 – szer. 4m oraz brama nr 5 – szer. 5m.

 

Pytanie 78           W nawiązaniu do ogłoszonego przetargu dot. Modernizacji lotniska w Gliwicach zwracam się z prośbą o udostępnienie dokumentacji wykonawczej dla zbiornika retencyjnego – brak w udostępnionej dokumentacji

Odpowiedź 78     Zbiornik retencyjny – opisany w PW, wykonany jest jako prefabrykowany i jako taki nie wymaga projektu wykonawczego. W razie konieczności Wykonawca wykona projekt warsztatowy zbiornika lub w przypadku kiedy rysunki warsztatowe będą wykonywane przez producenta – Wykonawca ma obowiązek brać udział w ich koordynowaniu.

Jako, że jeden z oferentów zadał następujące pytania Zamawiający odpowiada jak następuje ::

Pytanie 24.          „Jest nieścisłość w dokumentacji technicznej, wg specyfikacji technicznej jest warstwa ścieralna grubości 4 cm dla KR3 i KR2 na asfalcie zwykłym oraz warstwa wiążąca dla KR3 na asfalcie modyfikowanym (PMB) natomiast w Opisie Technicznym oraz na rysunku konstrukcyjnym jest warstwa ścieralna grubości 6 cm (na asfalcie modyfikowanym) oraz warstwa wiążąca grubości 8 cm na asfalcie zwykłym. Proszę o wyjaśnienie.

Odpowiedź 24.    Obowiązują zapisy Opisu technicznego

 

Pytanie 25.          „Zgodnie z zapisami SIWP, niniejszy przetarg nie jest prowadzony w oparciu o Prawo zamówień publicznych, lecz według wewnętrznej procedury Górnośląskiej Agencji Przedsiębiorczości i Rozwoju sp. z o.o. w Gliwicach, prosimy o jej udostępnienie na stronie internetowej Zamawiającego”

Odpowiedź 25.    Odmowa, Zamawiający nie udostępni wewnętrznej procedury zakupów. Stosownie do SIWP Rozdział I „Informacja ogólna”, punkt 4 – „Udział w przetargu jest dobrowolny i równoznaczny z akceptacją poniżej przedstawionych zasad”, tj. określonych w rozpatrywanym SIWP

 

Pytanie 26.          „Prosimy o podanie / określenie terminu płatności faktur wystawianych Zamawiającemu przez wykonawcę w przedmiotowym postępowaniu.”

Odpowiedź 26.    Zamawiający określa  termin płatności faktur na  14  (słownie: czternaście ) dni od dnia otrzymania prawidłowo wystawionej faktury, patrz Załącznik Wzór umowy, paragraf 7 punkt 1, podpunkt 1.1

 

 

Pytanie 27.          „Czy zapis, że na posiedzeniu niejawnym oferty będą sprawdzane pod względem formalnym oznacza, że cena oferty powinna być złożona w oddzielnej, zamkniętej kopercie?”

Odpowiedź 27.    Nie, cena łączna powinna być uwidoczniona w Ofercie (tj. w Załączniku nr 1 do SIWP) a rozbicie cen na zadania w załączniku do oferty (tj. w Załączniku nr 2  do SIWP).

 

Pytanie 28.          „Prosimy o podanie czy inwestycja jest finansowana ze środków unijnych”

Odpowiedź 28.    Nie, rozpatrywana inwestycja nie jest finansowana ze środków unijnych.

 

Pytanie 29.          „Czy Zamawiający udostępni uczestnikom postępowania do wglądu oferty innych, pozostałych oferentów?”

Odpowiedź 29.    Nie, Zamawiający nie udostępni innym uczestnikom postępowania oferty pozostałych oferentów.

 

Pytanie 30.          „Prosimy o określenie, czy w zakresie zadania jest wykonanie oblotu kontrolnego świateł nawigacyjnych i czy należy uwzględnić go w wycenie zadania?”

Odpowiedź 30.    Nie ma takiej potrzeby.

 

Pytanie 31.          „W nawiązaniu do poprzedniego pytania. Jeżeli tak, to prosimy o potwierdzenie, że termin wykonania zadania nie uwzględnia wykonania oblotów, które zostaną wykonane po zakończeniu prac, w terminie uzgodnionym z Zamawiającym.”

Odpowiedź 31.    Nie dotyczy, w związku z odpowiedzią na pytanie 31

 

Pytanie 32.          W zapisach SIWP oraz opisie projektu występuje informacja o konieczności wykonania świateł podejścia na obu kierunkach lądowania. Światła podejścia nie występują na żadnych rysunkach projektu, dlatego też prosimy o potwierdzenie, że jest to omyłka pisarska i wykonawca nie ma przewidzieć wykonania świateł podejścia na obu kierunkach, ani żadnej infrastruktury z nimi powiązanej. Natomiast, jeżeli ma je wykonać, to prosimy o uzupełnienie dokumentacji projektowej i wskazanie, że budowa świateł podejścia jest objęta pozwoleniem na budowę.

Odpowiedź 32.    Zapis w SIWP o konieczności wykonania świateł podejścia na obu kierunkach lądowania należy uznać jako omyłkę pisarską. Opis projektu zawierał taką informację, ale zrezygnowano z świateł podejścia, ponieważ wystąpił problem pozyskania niezbędnego terenu oraz ograniczenia kosztów na tym etapie modernizacji lotniska

 

Pytanie 33.          „Dotyczy oświetlenia nawigacyjnego. Czy dla potwierdzenia jakości rozwiązań do zastosowania w realizacji, Zamawiający wymaga aby zastosować system składający się min. z pulpitu sterowania i regulatorów stałoprądowych, funkcjonujących na lotnisku użytku publicznego lub użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji?

Odpowiedź 33.    W związku z planowaną zmianą statusu lotniska z wyłącznego na publiczne – niepodlegające certyfikacji, należy zastosować rozwiązania niezbędne dla takiego lotniska.

 

Pytanie 34.          „Prosimy o potwierdzenie, że na płycie PPS nie przewiduje się masztów oświetlenia projektorowego. Jeśli należy przewidzieć takie oświetlenie, prosimy o przekazanie rysunków masztów, fundamentów, studni, schematów elektrycznych oraz obliczeń wykonanych dla tej płaszczyzny.

Odpowiedź 34.    Nie przewiduje się masztów na płycie PPS.

 

Pytanie 35.          Zgodnie z rysunkiem E-01 na maszcie H=12m ma być zamontowana latarnia lotniskowa. Prosimy o przekazanie rysunków konstrukcyjnych fundamentu który dobrano dla ww. masztu.

Odpowiedź 35.    Należy przewidzieć prefabrykowany fundament zgodny z wytycznymi dostawcy masztu H=12m.

 

Pytanie 36.          „Zgodnie z Opisem technicznym branży elektrycznej transformatory oznakowania pionowego należy montować w puszcze typu L-867B zlokalizowanej w pobliży światła. Co Zamawiający rozumie przez określenie w pobliży i o które światło chodzi. Prosimy o jednoznaczne wskazanie lokalizacji puszek przy poszczególnych znakach oraz potwierdzenie że lokalizacja puszek znalazła się w pozwoleniu na budowę.

Odpowiedź 36.    Dla lokalizacji transformatorów przy znakach pionowych należy zastosować puszki  L-867B przy znakach pionowych

 

Pytanie 37.          „Zgodnie z opisem technicznym branży elektrycznej Zamawiający przewidział zastosowanie puszek typu L-867B. Prosimy o wyjaśnienie, czy ww. puszki mają być oblane betonem. Jeśli tak, jaka ma być grubość warstwy betonu którym będzie oblana puszka, jaka ma być klasa betonu oraz na czym ma być posadowiona ww. puszka. Prosimy o przekazanie rysunków konstrukcyjnych w tym zakresie.”

Odpowiedź 37.    Należy zastosować min. 10cm warstw betonu podkładowego B10 oraz opaskę o grubości nie mniejszej niż 10cm o klasie betonu min. B25.

 

Pytanie 38.          „Prosimy o przekazanie rysunków konstrukcyjnych studni kablowych zaprojektowanych w zakresie branży elektrycznej. Brak tych rysunków uniemożliwia przygotowanie oferty. Określenie studnia kablowa typu K-2 czy K-1 nie określa klasy wytrzymałości ani tym bardziej wymiarów studni.”

Odpowiedź 38.    Należy zastosować typowe studnie kablowe np. SKR-2 wymiary około 1450x1050x1040 z pokrywą F900 – studnie zastosować przy progach

 

Pytanie 39.          „Zgodnie z rysunkiem E-01 w ramach zadania przewidziano wykonanie zasilania bramy przy złączu ZKP. Jednocześnie na schemacie głównym rozdzielni RG brak jest obwodu dla zasilania ww. bramy. Prosimy o wyjaśnienie czy zasilenie ww. bramy należy wykonać z rozdzielni RG”.

Odpowiedź 39.    Należy przewidzieć  zabezpieczenie w RG zasilanie bramy przesuwnej 3xC16A i zabezpieczenie różnicowoprądowe 25/0,03A czteropolowe.

 

Pytanie 40.          „Zgodnie z opisem technicznym branży elektrycznej system sterowania oświetleniem nawigacyjnym ma być sterowany z pomieszczenia regulatorów oraz z pomieszczenia kontroli lotów poprzez panel kontrolny. Prosimy o wyjaśnienie jakim kablem ma być realizowane sterowanie z pomieszczenia kontrolerów, przekazanie trasy kabli od kontenera technicznego do pomieszczenia kontroli lotów oraz potwierdzenie że Zamawiający uzyskał pozwolenie na budową ww. kabla. Na rysunku E-01 nie pokazano połączenia pomiędzy pomieszczeniem kontroli lotów a kontenerem technicznym”.

Odpowiedź 40.    Komunikację pomiędzy pomieszczeniem regulatorów a pomieszczeniem kontroli lotów wykonać zgodnie z rys E-07 branży elektrycznej. Oba pomieszczenia zawierają się obrębie zintegrowanego kontenera technicznego

 

Pytanie 41.          „Zgodnie z dokumentacją projektową w zakresie branży elektrycznej zastosowano drogę startową o długości 800m. Na kierunku 26 zastosowano oświetlenie progu i końca ds. przesunięte w stosunku do projektowanej drogi kołowania. Równocześnie zaprojektowano oświetlenie krawędzi drogi startowej (w rejonie projektowanej DK) za oznakowaniem końca DS. Nie zmieniono również koloru lamp krawędzi DS które przed progiem powinny być koloru czerwonego. Skonsultowaliśmy się z Urzędem Lotnictwa Cywilnego w tej sprawie, który podziela nasze wątpliwości. Prosimy zatem o potwierdzenie, że przekazana dokumentacja jest poprawna i spełnia wymagania zawarte w Załączniku nr 14 do Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym oraz że wykonawca zobowiązany jest wykonać zadanie zgodnie z dokumentacją projektową.

Odpowiedź 41.    Według naszej wiedzy Urząd Lotnictwa Cywilnego nie konsultuje projektów budowlano-wykonawczych. W zakresie zmian przeprowadzanych na lotnisku Gliwice, Prezes ULC wydał zgodę na zmianę istotnych eksploatacyjnych i technicznych cech lotniska na podstawie przedstawionych załączników. Jeżeli decyzja Prezesa ULC i projekt budowlano-wykonawczy nie są tożsame, Wykonawca będzie zobowiązany dostosować projekt wykonawczy oraz wspólnie z Zarządzającym lotniskiem zmienić zgodę na zmianę istotnych eksploatacyjnych i technicznych cech lotniska we wskazanym zakresie. Prosimy o udostępnienie opinii ULC, na którą się Państwo powołują.

 

Pytanie 42.          „Zgodnie z Planem Zagospodarowania Terenu rysunek E-01 przewidziano zastosowanie dwóch wskaźników wiatru. Prosimy o przekazanie rysunków konstrukcyjnych zaprojektowanych fundamentów wskaźników wiatru. Brak fundamentów uniemożliwia wyceną i złożenie prawidłowej oferty.

Odpowiedź 42.    Należy zastosować fundamenty zgodne z wytycznymi producenta wskaźników kierunku wiatru.

 

Pytanie 43.          „Zgodnie z Planem Zagospodarowania Terenu rysunek E-01 przewidziano zastosowanie dwóch wskaźników wiatru. Prosimy o wyjaśnienie, czy teren pod oznakowaniem poziomym wskaźników wiatru ma być utwardzony. Jeśli tak, w jaki sposób. Prosimy tez o potwierdzenie że Zamawiający uzyskał pozwolenie na wykonanie ww. utwardzeń.”

Odpowiedź 43.    (1) Należy zastosować sposób fundamentowania zgodne z wytycznymi producenta wskaźników kierunku wiatru. (2) Tak

 

Pytanie 44.          „W opisie technicznym pojawia się zapis o konieczności zastosowania studni kablowych o klasie wytrzymałości E-900. Zwracamy uwagę że nie ma takiej klasy. Prosimy o wyjaśnienie czy chodzi tutaj o studnie klasy E-600 czy F-900.”

Odpowiedź 44.    Klasa F900

 

Pytanie 45.          „Zgodnie z obowiązującymi przepisami obiektu usytuowane w obrębie pasa drogi startowej (takie jak studnie, fundamenty, etc.) powinny być zabezpieczone poprzez zastosowanie ukośnych płaszczyzny do głębokości 30cm. Prosimy o wyjaśnienie, czy Zamawiający wymaga zastosowania takich płaszczyzn. Jeśli tak, prosimy o przekazanie rysunków konstrukcyjnych zaprojektowanych płaszczyzn oraz wskazanie w których miejscach należy je instalować.”

Odpowiedź 45.    Sposób wykonanie ukośnych płaszczyzn zostanie przedstawiony przez Wykonawcę do akceptacji Zarządzającego lotniskiem na etapie realizacji

 

Pytanie 46.          „Prosimy o potwierdzenie, że w zakresie zadania jest dostawa i montaż 2 nowych, podświetlanych wskaźników kierunku wiatru. Jeżeli tak, to czy wskaźniki mają być stalowe z uchylnymi płytami

Odpowiedź 46.    W zakres zadania wchodzi dostawa i montaż 2 nowych, podświetlanych wskaźników kierunku wiatru. Wskaźniki o konstrukcji rozpryskowej wyposażone w uchylne płyty podstawy i przenośną wyciągarkę dla ułatwienia serwisowania

 

Pytanie 47.          „Dotyczy projekty branży elektrycznej. Prosimy o jednoznaczne wskazanie jakie światła należy zastosować na progu i końca drogi startowej od kierunku 08? Czy mają to być światła naziemne czy zagłębione? Sugerujemy światła naziemne, jako tańsze w zakupie i eksploatacji od zagłębionych (próg i koniec wypadają na końcu nawierzchni utwardzonej).

Odpowiedź 47.    Na progu od kierunku 08 należy zastosować zagłębione światła progu i końca drogi startowej z dwoma wtyczkami oddzielnymi dla świateł progu i końca drogi startowej.

 

Pytanie 48.          „Dotyczy projektu branży elektrycznej. Czy należy zastosować sterownik radiowy, produkowany i dostarczany w komplecie z pulpitem sterowania oświetlenia nawigacyjnego przez specjalistycznego producenta układów zasilania i sterowania dla lotnisk, umożliwiającego załączanie zdalne oświetlenia nawigacyjnego na wcześniej wybranym kierunku i z wybraną intensywnością, oraz załączenie wskaźników kierunku wiatru, przez pilota samolotu za pomocą radia pokładowego? „

Odpowiedź 48.    Należy zastosować sterownik radiowy, dostarczany w komplecie z układem sterowania oświetlenia nawigacyjnego.

 

Pytanie 49.          „Dotyczy kabla pierwotnego obwodów oświetlenia nawigacyjnego. Czy kabel pierwotny 5kV, ekranowany, ma mieć ekran wykonany z taśmy miedzianej czy zamawiający dopuści ekran z taśmy mosiężnej?

Odpowiedź 49.    Należy zastosować kabel pierwotny z ekranem z taśmy miedzianej.

 

Pytanie 50.          „Dotyczy agregatu prądotwórczego. Prosimy o potwierdzenie, że agregat przewidziany jest tylko do pracy awaryjnej (do 500h rocznie), przy pracy awaryjnej  65kVA/52 kW na wyjściu z alternatora.”

Odpowiedź 50.    Agregat przewidziany jest do pracy awaryjnej do 500h rocznie. Agregat zastosować zgodnie z projektem.

 

Pytanie 51.          „Prosimy o potwierdzenie, że na całej długości wykopów pod kabel pierwotny 5kV oświetlenia nawigacyjnego należy zastosować bednarkę, do której trzeba podłączyć do uziemienia światła nawigacyjne, zaciski na transformatorach, oraz głębokie puszki L-867 świateł nawigacyjnych. W przypadku rezygnacji z bednarki, prosimy o informację w ilu punktach należy zastosować odgromniki na trasach kablowych?

Odpowiedź 51.    Należy zastosować bednarkę na całej długości wykopu pod oświetlenie nawigacyjne.

 

Pytanie 52.          „Prosimy o potwierdzenie, że Wykonawca wraz z systemem sterowania oświetlenia nawigacyjnego ma przekazać na rzecz Zamawiającego protokoły FAT i SAT.

Odpowiedź 52.    Należy dostarczyć protokoły FAT i SAT

 

Pytanie 53.          „Prosimy o potwierdzenie, że wymagane jest przeprowadzenie szkolenia personelu Zamawiającego przez Producenta z zakresu obsługi systemu zasilania i sterowania oświetleniem nawigacyjnym, zgodnie z zapisami przedmiaru branży elektrycznej.

Odpowiedź 53.    Zgodnie z zapisami przedmiaru. Zamawiający wskaże osoby i miejsce szkolenia na etapie realizacji inwestycji

 

Pytanie 54.          „Oferent wnosi do Zamawiającego o zmianę postanowienia § 2 ust. 8 Umowy, poprzez:

Wykonawca zobowiązany jest do uzyskania pisemnej (pod rygorem nieważności) akceptacji Zamawiającego na planowane do użycia materiały i urządzenia przed ich wbudowaniem bądź zamontowaniem, z zastrzeżeniem, iż obowiązek ten nie dotyczy materiałów i urządzeń wskazanych przez Wykonawcę w ofercie jako urządzenia i materiały, którymi Wykonawca zamierza zrealizować Przedmiot Umowy pod warunkiem, iż Zamawiający nie wniósł zastrzeżeń co do tych materiałów do dnia podpisania Umowy.

Odpowiedź 54.    Odmowa, Zamawiający nie zmienia ww. ustępu

 

Pytanie 55.          „Oferent wnosi do Zamawiającego o zmianę postanowienia § 8 ust. 7 Umowy, poprzez:

„Żądając usunięcia stwierdzonych wad, Zamawiający wyznaczy, po konsultacji z Wykonawcą termin technicznie uzasadniony na ich usunięcie”

Odpowiedź 55.    Odmowa, Zamawiający nie konsultuje swoich decyzji z Wykonawcą

 

Pytanie 56.          „Oferent wnosi do Zamawiającego o zmianę postanowienia § 9 ust. 2 Umowy, poprzez:

Wady ujawniono w okresie gwarancji Wykonawca zobowiązany jest usunąć lub dostarczyć rzeczy wolne od wad, niezwłocznie po zawiadomieniu i wydaniu polecenia przez Zamawiającego. W przypadku niezachowania technicznie możliwego terminu wyznaczonego przez Zamawiającego po przeprowadzeniu konsultacji z Wykonawcą, Zamawiający ma prawo powierzyć usunięcie wady osobie trzeciej na wyłączny koszt i ryzyko Wykonawcy, co nie pozbawia go dochodzenia innych roszczeń przewidzianych niniejszą umową.”

Odpowiedź 56.    Odmowa, Zamawiający nie konsultuje swoich decyzji z Wykonawcą

 

Pytanie 57.          „Oferent wnosi do Zamawiającego o zmianę postanowienia § 11 ust. 4 Umowy, poprzez:

„Zamawiający może żądać od Wykonawcy zmiany albo odsunięcia Podwykonawcy, jeżeli w szczególności: sprzęt techniczny, osoby i kwalifikacje, którymi dysponuje Podwykonawca, nie spełniają warunków lub wymagań dotyczących podwykonawstwa, określonych w SIWP lub nie dają rękojmi należytego wykonania powierzonego Podwykonawcy zakresu prackażdorazowo po przedstawieniu uzasadnienia w powyższym zakresie. ”

Odpowiedź 57.    Odmowa, Zamawiający nie konsultuje swoich decyzji z Wykonawcą

 

Pytanie 58.          „Oferent wnosi do Zamawiającego o zmianę postanowienia § 12 ust. 5 Umowy, poprzez:

Na pisemne, uzasadnione żądanie Zamawiającego Wykonawca zmieni osoby wymienione w ust. 3, jeżeli Zamawiający uzna i wykaże, że nie wykonują one swoich obowiązków wynikających z umowy.”

Odpowiedź 58.    Odmowa, Zamawiający nie konsultuje swoich decyzji z Wykonawcą

 

Pytanie 58.          „Oferent wnosi do Zamawiającego o zmianę postanowienia § 13 ust. 3 Umowy, poprzez:

Strony dopuszczają możliwość dochodzenia odszkodowania uzupełniającego do pełnej wysokości szkody rzeczywiście poniesionej, z zastrzeżeniem, iż odpowiedzialność Stron z jakiegokolwiek tytułu ograniczona jest do wysokości 20% wynagrodzenia umownego brutto określonego w § 6 ust. 1 Umowy.”

Odpowiedź 58.    Odmowa, Zamawiający nie ogranicza odpowiedzialności

Jako, że jeden z oferentów zadał następujące pytania Zamawiający odpowiada jak następuje ::

Pytanie 17.          „Zgodnie zapisami SIWP rozdział Vi – Dodatkowe obowiązki Wykonawcy w trakcie realizacji zamierzenia budowlanego

  1. Wykonawca podczas robót ziemnych nawierzchniowych w pierwszej kolejności winien wykorzystać – w uzgodnieniu z Zamawiającym – humus nieuzdatniony (do głębokości 40 cm poniżej poziomu lotniska) z południowej powierzchni lotniska (działka 221/2) – „Sprawozdanie z badań przydatności do budowy nasypu gruntów zalegających w południowej części działki 221/2 w Gliwicach przy ul. Lotnisko”  z oraz obszar możliwego poboru stanowią załącznik nr 10 niniejszej SIWP
  2. Wykonawca podczas robót ziemnych w pierwszej kolejności winien wykorzystać – w uzgodnieniu z Zamawiającym – grunt zalegający południową część działki 221/2 – „Sprawozdanie badań przydatności do budowy nasypu gruntów zalegających w południowej części działki 221/2 w Gliwicach przy ul. Lotnisko”  z oraz obszar możliwego poboru stanowią załącznik nr 10 niniejszej SIWP
  3. Wykonawca podczas robót ziemnych winien wykorzystać – w uzgodnieniu z Zamawiającym – kruszywo budowlane w ilości ok 4800 ton z powierzchni lotniska zlokalizowane na  działce 221/2 – wyniki badań kruszywa stanowią załącznik 11 niniejszej SIWP

Bardzo prosimy o określenie na jakich warunkach Zamawiający udostępni Wykonawcy grunt, humus oraz przekrusz betonowy ?

Czy Wykonawca będzie musiał uiścić opłatę za pozyskany od Zamawiającego materiał ?

Odpowiedź 17.

Ad (1) i (2) Zamawiający udostępnia nieodpłatnie – do wykorzystania na potrzeby niniejszego zamierzenia budowlanego humus i gruntu wyłącznie  obszaru na południe od linii  poprowadzonej poprzez punkty O-1 do O-5   wskazane w ww. opracowaniu aż do granicy działki Zamawiającego pod następującymi warunkami (a) nie zniszczenia istniejącego na tym terenie odwodnienia oraz (b) – uporządkowania terenu

Ad (3) Zamawiający udostępnia nieodpłatnie – do wykorzystania na potrzeby niniejszego zamierzenia budowlanego przekrusz zeskładowany w północnej części działki 221/2 . Po wykorzystaniu przekruszu  należy teren uporządkować a ewentualny niewykorzystany przekrusz z utylizować we własnym zakresie

 

Pytanie 18.          „Czy po ściągnięciu warstwy humusu Wykonawca będzie mógł wykorzystać istniejący grunt do wykonania nasypu, a jeżeli tak, to czy Zamawiający zapewnia, że ilość potrzebnego gruntu do wykonania nasypu jest wystarczająca ?”

Odpowiedź 18.    Na pierwszą część pytania  Zamawiający udziela odpowiedzi jak na Pytanie 17, na drugą części pytania Zamawiający udziela odpowiedzi jak następuje: Nie – Zamawiający nie udzieli takiego zapewnienia

 

Pytanie 19.          „W nawiązaniu do zapisów SIWP dział XXII pkt 5, wnosimy o sprecyzowanie na jakich zasadach i w jakiej wysokości będą udzielane zaliczki na poczet wykonania przedmiotu umowy.”

Odpowiedź 19.    Zamawiający przewiduje możliwość udzielania zaliczek na poczet wykonania umowy na wniosek Wykonawcy, w tym przypadku zaliczka winna być objętą gwarancją bankową samoistną, przy czym suma gwarancyjna nie może być niższa niż kwota zaliczki powiększona o ustawowe odsetki za okres zaliczkowy. Wysokość zaliczki do 1/12 wynagrodzenia umownego.

 

Pytanie 20.          „Wnosimy o wyjaśnienie rozbieżności pomiędzy przedmiarami a dokumentacją. Wg przedmiarów nawierzchnia z kostki betonowej to 10.983,00 m2. Sumę taką otrzymamy dopiero przy dodaniu do siebie powierzchni drogi dojazdowej, miejsc postojowych oraz ścieżek rowerowych.

Odpowiedź 20.    Jak wskazano w SIWP Rozdział II. Przedmiot zamówienia,  punkt 2, tiret drugi –„Uwaga – zamieszczone ww. Projekcie Wykonawczym przedmiary robót mają charakter pomocniczy”

 

Pytanie 21.          „Wnosimy o potwierdzenie iż ścieżki rowerowe mają taką samą konstrukcję jak nawierzchnia drogi dojazdowej i miejsc postojowych

Odpowiedź 21.    Konstrukcja ścieżki rowerowej została przyjęta jak dla drogi z racji możliwego ruchu innych pojazdów.

 

Pytanie 22.          Wnosimy o udostępnienie tabeli robót ziemnych lub potwierdzenie, iż w obliczeniach pokazanych w opisie technicznym uwzględniono odhumusowanie i ilości podane w opisie technicznym tj. wykonanie 61.094,64 m3 są prawidłowe.

Odpowiedź 22.    W obliczeniach pokazanych w opisie nie uwzględniono odhumusowania, przez wzgląd na duże zróżnicowanie grubości tej warstwy, w przypadku prowadzenia prac w nasypie wielkość nasypów wzrośnie o wybrany humus natomiast w przypadku prowadzenia prac w wykopie wielkość wykopów zmaleje o wybrany humus. W załączeniu tabele robót ziemnych

 

Pytanie 23.          Wnosimy o potwierdzenie, iż ilość materiału zalegającego na działce 221/2, które wykonawca ma po uzdatnianiu wbudować w nasyp są wystarczające.

Odpowiedź 23     Zamawiający nie udziela takiego zapewnienia , patrz Odpowiedzi 17 i 18   

 

TABELE ROBÓT ZIEMNYCH

 

Jako, że jeden z oferentów zadał następujące pytania „Prosimy o udostępnienie na stronie Zamawiającego  prawomocnego pozwolenia na budowę”,  Zamawiający odpowiada jak następuje – ww. decyzja  stanowi załącznik do niniejszego komunikatu.

Decyzja nr 103/17 – pozwolenie na budowę

Jako, że jeden z oferentów zadał następujące pytania „Prosimy o udostępnienie na stronie internetowej edytowalnej wersji formularza ofertowego z załącznikami”,  Zamawiający odpowiada jak następuje – formularze stanowią załącznik do niniejszego komunikatu.

Załaczniki nr 1-2-4-5-6

Załącznik nr 3

Jako, że kilku oferentów wystąpiło o przesunięcie terminu składania ofert, motywując swoje wystąpienia m.in. koniecznością pozyskania ofert cenowych na materiału i urządzenia specjalistyczne oraz utrudnienia z uwagi na okres urlopowy, jak też znaczną ilość pytań specjalistycznych, których odpowiedzi mają wpływ na wycenę robót, przy czym odpowiedzi na pytania zgłoszone do 21 sierpnia 2018r. Zamawiający odpowie w terminie zakreślonym w SIWP.

Mając powyższe na uwadze, Zamawiający informuje, iż przesuwa termin złożenia ofert z dnia 30 sierpnia 2018r. na 6 września 2018r. przy czym godzina złożenia ofert nie ulega zmianie tj. będzie to godzina 10:30.

Termin jawnego otwarcia ofert i licytacji przesuwa się z 31 sierpnia 2018r. na 7 września 2018r. przy czym godzina otwarcia i licytacji nie ulega zmianie tj. będzie to godzina 12:00.

Pozostałe warunki określone w SIWP Rozdział XVIII Miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert – pozostają bez zmian.